Tour De Schweiz

Med fantastisk himmel, sol og en grad eller to frost, begav Mette, Mathilde, Marianne, Johan., Emil og jeg os ud på en tur i det meste af liftsystemet. Fra Avoriaz tog vi over til Schweiz og retur. Et dagsprojekt hvor der blev kørt rigtig meget i lifte, men hvor vi også fik et par gode ture på pisterne.

Jeg glimrede ved at  indlede turen med et klassestyrt, hvor begge ski udløste, jeg mistede stavene og måtte lige blive liggende lidt for at mærke efter om alt var som det skulle være!

Frokosten blev indtaget ca. halvvejs på runden, midt på en schweizisk piste, med bagende sol og en fantastisk udsigt.

Kort stop efter en lift IMG_2399 Frokost Frokost Frokost Frokost Frokost IMG_2417

Avoriaz 2015 – Så er ferien igang

Det er allerede mandag og dermed 3. skidag. Det har indtil videre været fantastisk skivejr, kun forstyrret af lidt kraftig vind igår, men ellers høj flot sol og ingen nedbør.

Vi er igen iår i Avoriaz, men denne gang bor vi ikke nede i Morzine men derimod oppe i alpinbyen Avoriaz. Det er en lidt kedelig by, men det er fantastisk at man om morgenen ikke skal med bus og kabinelift for at komme på pisten, men bare kan gå ud af hoveddøren, spænde skiene på og køre!

Selvom skiholdet i år er lettere reduceret, er det meste ganske som det plejer. Vi har dog indført et sandwich koncept i år, som fungerer fantastisk. Og de lækre, hjemme-producerede sandwich vi nyder til frokosten, smager dobbelt så godt når man samtidig tænker på hvor mange penge vi sparer på dårlig og dyr cafe mad ude i området. Og så er det bare hyggeligt at finde et godt spisested, hvor der ikke er en million andre turister:

Frokost i det hvide

Vi er pakket sammen i en forholdsvis lille lejlighed i to plan – underste etage er køkken, stue og entre, og ovenpå er der fire værelser og et badeværelse. Det er imponerende hvor meget man kan klemme ind på 40-45 m2, og hvordan man kan klare sig 9 mand på så lille plads. men det fungerer., og der er en fantastisk udsigt fra altanen:

Udsigt fra altanen

Der er også blevet tid til lidt andet end at suse ned ad pisterne. Anton har fået kvalificeret hjælp til sit lego-projekt – først af Johan og senere både Johan og Emil, for at få projektet helt i mål.

Lego projekt

Og så har vi naturligvis været i “byen” flere gange for at handle. Mads måtte lige udtrykke sin støtte til en af de lokale supermarkeder:

20150208_155300532_iOS

Geneve Lufthavn – på vej hjem

De tre bil-familier forlod chalet’et omkring kl. 8 – morgenmad og pakning startede 6.30!
Johan, Mathilde, Birte, Marianne og Claus blev hentet af vores shuttle kl ca 10, så vi havde lige et par timer til at tage den sidste opvask, gå over med skraldet og gennemgå hytten endnu engang for evt. glemte sager!
Magnus var glad for at vi var der lidt længere, for han havde glemt sin sprit nye dun hovedpude!
Efter en rolig tur ud af alperne, til Geneve Lufthavn, en problemfri check-in og security, sidder vi og nyder en sandwich inden flyet afgår.
Som andre vigtige folk, er vi på flere fly. Birte flyver direkte til København og resten tager en tur omkring Frankfurt, for lige at kunne nyde en bockwurst og en weissbeer som afslutning på ferien.
Vi antager at bilerne er godt på vej op igennem Europa – vi har ihvertfald ikke hørt andet.

Og ja, som det fremgår af de unges position, ER der wifi!

Skiferien 2014 nærmer sig afslutningen…

Så blev det lørdag – sidste dag på ski og dermed afslutningen på skiferien 2014 i de franske alper. Heldigvis viste vejret sig fra sin bedre side – det var plusgrader og dermed lidt tø-agtigt/slush-ice sne i pisterne. Men der var høj flot himmel og en del sol, så det var bare med at trykke igennem i svingene!

Vi kørte i Avoriaz og over mod Chatel. Frokosten blev indtaget et nyt sted – det er fantastisk at være i et område som man til stadighed finder nye områder, nye restauranter, etc.

Vi har allerede set på mulighederne for 2015 i Morzine. Det er rimelig sandsynligt at vi tager hertil igen! Som Mathilde sagde i dag: Det her kan jo blive det nye Trysil! Og for uforstående læsere af bloggen, skal det oplyses at Hansens/Jess-Rantzau var i Trysil 13 år i træk!

Her er lidt billeder fra dagen/ferien:

Vi venter på bussen! En glad mor med de små... Marianne og Emil i liften Der er koldt på toppen Frokost et nyt sted! Eftermiddagsvejret!

Anton indtager baren

Næstsidste skidag – regn og slud!

Torsdag blev som sagt en øv-dag. Regnen silede ned i dalen og oppe gjorde vind og snefald at liftene lukkede. Så vi tog en tur op, for blot at konstatere at vi ligeså godt kunne tage hjem til hytten – der blev intet skiløb den dag!

Fredag havde de højt betalte, notoriske lystløgnere (aka Meterologer) forudsagt at det ville blive overskyet. Der var landet 5-10 cm sne i løbet af natten, og kombineret med torsdagens lediggang, var forventningerne høje da vi tog kabineliften mod Avoriaz.

Det blæste noget, og var som lovet overskyet, men så ellers lovende ud! Det holdt en times tid, så kom sneen og i flere områder regnen. Men vi fik stået på ski frem til en sen frokost, og kunne derefter tage tilbage til La Credence og krydse fingre for en sidste ski-dag med godt vejr.

Sne og slud - lidt øv

Velfortjent frokost

For Mathilde var det en særlig god dag. Hun har altid haft problemer med ski støvler der klemmer, men forleden prøvede hun Rikke’s støvler som var fantastiske at køre i, og om aftenen kontaktede vi ski-lejen som kom med et par støvler Mathilde kunne have på de sidste dage! Og de fungerede – selv i det noget tunge og bøvlede føre i dag, kom fødderne ikke i klemme.

På vej hjem

Torsdag = ØV dag!

Så blev det fjerde skidag… Eller bare dag, for det er ikke blevet til så meget ski! Morgenen startede med silende regn, men det lod vi os naturligvis ikke slå ud af!
Så vi hoppede på bussen og satsede på at det var bedre vejr i højden. Det var det ikke – tværtimod. Liftene i området var lukket, så udover et besøg på stam-stedet, fik vi ikke noget ud af at tage op med gondolen!

Den eneste der fik en god ski oplevelse var Carl, som havde brædder på for allerførste gang!

Ulvemøde i Morzine

Det er vinterferie, men det er jo også onsdag og dermed ULVEMØDE, og når man er en glad og begejstret ulv som Anna, og næsten alle ulveledere er til stede, er det kun naturligt at man har en forventning om at der som sædvanlig er ulvemøde onsdag aften.

Og det kunne vi naturligvis ikke bare ignorere, så efter aftensmaden forberedte ulvelederne et kort møde, og valgte samtidig at invitere de tropsspejdere der alligevel var i området. Anton (snart ulv), Anna, Magnus, Mette og Johan blev kaldt sammen og efter indledning og sang, blev de fem bænket om et lille bord, fik bind for øjnene og blev derefter udsat for en udfordrende smage-kims (til udenforstående, en leg hvor man får bind for øjnene og skal smage på 10-15 forskellige ting og huske hvad man smagte).

Smage-kims - ulvemøde

Alle deltagere i mødet gik op i aktiviteten, og flere blev virkelig udfordret! Smagene var bl.a. Appelsin, Balsamico eddike, rosiner, brie, corn-flakes , parma-skinke og chokolade. De klarede det godt, og det var rasende underholdende for de forældre der var tilskuere til aktiviteten.

Efter Kims-leg blev mødet rundet af med både ulve- og spejderbøn og dermed havde der også været spejdermøde i vinterferien i Morzine!

Morzine / Avoriaz 2014

Så er vi nået til onsdag på årets skitur, og traditionen tro, er det ved at være tid til at skrive postkort! Efter sidste års introduktion af bloggen www.skituren.dk, bliver postkortet opdelt i et antal blog indlæg. Alle på holdet har mulighed for at skrive stort og småt, men det tager lidt tid at få tilvænnet skiholdet til at få oplevelserne og de mange billeder der tages, ind på bloggen. Og det bliver ikke bedre af at vi har den suverænt mest elendige internet opkobling vi nogensinde har haft og det til trods for at udlejer frejdigt skriver: ”There is superfast wi fi in the chalet….”! Måske vi burde forsøge at tilvejebringe noget EU støtte til franskmændene, hvis dette er hvad de opfatter som superfast WIFI!?

Årets tur udgøres af: Rikke, Claus, Anna & Carl / Trine, Mads, Emil, Mette & Anton / Birte / Mette, Martin, Magnus / Marianne, Claus, Mathilde & Johan. Bjørnen Bjørn måtte melde fra i sidste øjeblik på grund af lungebetændelse.

Skiholdet fotograferet i Avoriaz

Nå, men efter de nærmest rituelle udfordringer med at få værelsesfordelingen til at gå op, herunder at finde ud af hvem der skal have det ’dårlige rum’ som på magisk vis altid er en del af pakken, samt en terapeutisk første dag på ski, er vi faldet ind i den rytme der altid opstår på skiferien. Alle kender rutinen – der skal fordeles madopgaver, der skal købes ind og vi skal finde ud af hvordan rum og møbler fungerer!

Vi er igen i Morzine/Avoriaz  – et område som er tilpas varieret til at det er værd at vende tilbage til. Faktisk er det lidt unfair at betegne det Morzine/Avoriaz. Vi bor i Morzine og Avoriaz er et af de områder vi kan stå i! Vi har liftkort til hele Portes du Soleil og hver morgen tager vi stilling til hvilken del af Portes du Soleil vi skal stå i.

Anna og Johan på vej fra vores hus til busstoppestedet

Vores Chalet ligger bare 300m fra det Chalet vi boede i sidste år. Her ses det i baggrunden, mandag morgen. Billedet er taget fra busstoppestedet hvor vi bliver samlet op, så det er ikke langt vi skal gå for at komme på ski. 10 minutter efter står vi af ved liften der fører os op i området.

Trods de dystre meldinger i ugen op til ferien, har vejret faktisk været ganske ok. Mandag fik vi noget sne og tåge, som gav lidt udfordringer! Tirsdag fik lårmusklerne kamp til stregen – der var faldet 10 cm som ikke blev behandlet af pistemaskinerne, hvilket gør at det hurtigt bliver kørt sammen til bunker. Nogle synes det er herligt udfordrende, andre synes det er lidt bøvlet at køre i, men alle var ude hele dagen!

Onsdag var KAISER-WETTER – dagen startede lidt grå, men slog hurtigt over i blå himmel og sol. Kuldegraderne sørgede for perfekte løjper, og alt i alt var det bare en fantastisk ski dag. Her afsluttes de mange fysiske udfoldelser med varm vin, øl, kakao eller kaffe. Selvom billedet ikke helt udtrykker det, var der faktisk en god stemning – trætte men glade!

Sundowner på slikpindestedet (stærkt indforstået)

Vejrudsigterne for i morgen er ikke opmuntrende, men vi er jo ikke kendt for at holde os hjemme bare fordi der kommer en smule sne. Og hvis det bliver dårligt vejr, er det jo en glimrende undskyldning for at frekventere de mange restauranter og barer der findes i områder.

Og maden er nu ikke så ringe endda:

Omelet Grand Mere - Med Reblouchon ost...

Så er der afgang..

Så sidder fly-holdet og venter på at blive hentet og kørt til Geneve. Vejret er fantastisk – det ville have været skønt med et par timer på brædderne.
Bilerne er kørt – de har 16-18 timers kørsel foran sig. Vi lander i Kastrup omkring 22, da vi lige skal omkring Paris med et par timers transfer.
Alt i alt en super skiferie – nu må vi lægge lidt video på bloggen, taget med de nye gopro kameraer.